Urvalskriterier
Urvalet baseras huvudsakligen på i vilken omfattning de sökande har arbetat som frilansade musiker de senaste fem åren. Beslut om vilka musiker som anställs fattas av Musikalliansens styrelse, med stöd av en extern referensgrupp.
Det är således en kombination av arbetad tid och referensgruppens urval som avgör, där arbetad tid är det mest avgörande. Referensgruppen har också möjlighet att titta på faktorer såsom mångfald i uttryck, geografisk spridning och jämställdhet.
Kriterierna sammanfattas i följande instruktion:
”Vid fördelning av de lediga anställningarna ska ordningsföljden bland de sökande som uppfyller grundkraven avgöras av den totala tiden var och en kan tillgodoräkna sig som professionell frilansande utövare. Endast tid under de senaste fem åren räknat från ansökningstillfället tillgodoräknas. Endast avlönade eller fakturerade engagemang kan tillgodoräknas.
Vid urvalet kan kulturpolitiskt relevanta faktorer såsom mångfald i uttryck, geografisk spridning och jämställdhet beaktas.”
Urvalsprocessen
Urvalet av sökande sker i tre steg.
Steg 1: Ett urval görs i första steget enbart utifrån hur mycket den sökande har arbetat som frilansmusiker. Musikalliansen begär komplettering av underlag som styrker de registrerade uppdragen för ett av åren och kontrollerar även att grundkraven är uppfyllda (läs mer här). Urvalet sker anonymt. Hur många som tas med i detta urval varierar från år till år. Vid 2024 års omgång var det 60 sökanden.
Steg 2: I steg två görs ytterligare ett urval. Referensgruppen gör detta urval baserat på mängd arbetad tid och kan även beakta kulturpolitiskt relevanta faktorer. De sökande i urvalet ombeds komplettera med underlag för alla fem åren som registrerats. Urvalet sker anonymt. Hur många som tas med i detta urval varierar från år till år. Vid 2024 års omgång var det 25 sökanden.
Steg 3: Referensgruppen gör ett sista urval. Inledningsvis granskas ansökningarna anonymt för att sedan avanonymiseras. Urvalet presenteras för styrelsen. Hur många som anställs varierar från år till år och beror på ekonomiska ramar.
Går det att veta om jag var ”nära” att erbjudas anställning, eller hur jag stod mig i relation till andra sökanden?
Har man som sökande ombetts komplettera, så ger det en fingervisning om hur man stod sig i konkurrensen, vid just detta års omgång. Se mer om processen ovan.
Vi har tyvärr inte möjlighet att ge personlig feedback, närmare information kring individuella ansökningar eller överläggningar hos referensgruppen.
Hur mycket behöver jag arbeta för att få anställning?
Det går inte att förutsäga mängden engagemang som krävs för anställning. Det beror på att arbetssätt kan skilja mycket mellan musiker och t.ex. mellan genrer. Vissa musiker arbetar mer baserat på antal enstaka engagemang, medan andra har haft tidsbundna sammanhängande engagemang. Mängden arbetad tid hos de som erbjuds anställning varierar från år till år, beroende på konkurrensen och i viss mån arbetsmarknadens konjunktur.
Är det någon idé för mig att söka nästa år?
Konkurrensen varierar från år till år, och vi uppmuntrar till att söka igen.
Vad kan jag göra för att öka mina chanser till anställning?
Ju större mängd arbetad tid, desto mer ökar dina chanser.
Gör Musikalliansen en inkomstprövning / spelar det någon roll vad jag tjänar?
Det görs ingen inkomstprövning. Vid registreringen av uppdrag efterfrågas nivåer på erhållna gager, detta då information om gagenivåer kan vara av intresse för att erhålla en bild av olika musikers arbetssätt.
Vad gör Musikalliansen för att motverka jäv vid rekryteringar?
Referensgruppen följer en av styrelsen fastställd instruktion med tillhörande rutiner för att motverka jäv.